Den utveckling som sker idag, inte bara inom den digitala världen utan i övrigt är rätt fascinerande att få vara med om. När man tittar på nästa generationens skogsmaskiner bland annat så är det så mycket som hänt på de senaste åren.
Mycket det som händer inom branschen för skogsmaskiner är en ny generation skogsägare som tänker mer miljöinriktat och att man vill bruka sin skog på ett långsiktigt och framförallt på ett mer miljömässigt sätt, de sätter krav på tillverkare av skogsmaskiner att tillverka maskiner som är både bra för miljön och för sina förare. Att förse en ny generation med moderna maskiner ser man hos tillverkare som Komatsu Forest som en självklarhet. Man vill ligga i framkant med både ergonomi för förare och miljövänligare maskiner.
Under 2000-talet så har det hänt mycket inom branschen, framförallt så har den nya generationens förare ställt andra krav än vad som funnits tidigare. Den moderne föraren vill kunna kommunicera via sociala medier med företagen som tillverkar skogsmaskiner, mycket för att detta är man van vid och använder mycket själv privat. Via sin Youtubekanal så lever Komatsu Forest upp till en del av de krav som ställdes tidigare av en ny generation skogsmaskinförare. Även förarmiljön har setts som något som skulle prioriteras då den är viktigt för den som sitter hela dagar och arbetar i maskinen.